دانشگاهه داریم

تاریخ کتبی و خاطرات دانشگاه امام صادق علیه‌السلام

دانشگاهه داریم

تاریخ کتبی و خاطرات دانشگاه امام صادق علیه‌السلام

بعضی فکر می کنند غیبت ارث پدرشان است

مدیر وبلاگ | يكشنبه, ۲۳ آذر ۱۳۹۹، ۰۸:۴۴ ب.ظ | ۰ نظر

مصاحبه نشریه پهپاد با حجت الاسلام و المسلمین میرلوحی مدیر کل روابط عمومی و بین الملل دانشگاه

پهپاد: در میان بچه ها شایعاتی درباره ی تبدیل قانون 16/3 غیبت ها به 16/1 رواج یافته، ممکنه درباره ی صحت و سقم این موضوع توضیحاتی بفرمائید؟

   مسئله ی تبدیل 3/16به 16/1در هیئت رئیسه ی دانشگاه مطرح شده است؛ اما درباره ی اجرایی شدن آن هنوز تصمیم گیری قطعی نشده و فعلا دارند بررسی می کنند.قانونی که از اول دانشگاه بود، قانون16/1 بود. یعنی در حقیقت آن موقع 18/1 بود؛ چون هفته های درسی 18هفته ی کامل بود و حتی میان آن ها اگر تعطیلی دو سه روزه می خورد یا سه چهار روز تعطیل می شد یک هفته به 18هفته اضافه می شد. گاهی وقت ها مثلا در جبهه اتفاقی می افتاد، بچه ها نبودند یا حادثه ای، انفجاری، خبری، چیزی رخ می داد؛ کنار تاسوعا- عاشورا، دو سه روز تعطیل می شد و [به جای] آن هفته ای که تعطیل می شد، یک هفته اضافه میشد. علاوه بر اینکه یک هفته به خاطر امتحانات نیم ترم و دو هفته هم برای امتحانات آخر ترم اضافه میشد (یعنی سه هفته ی امتحانات جزو 18هفته نبود) .یعنی در حقیقت ما 21 هفته ی رسمی داشتیم که اگر یک هفته ای هم به تعطیلی می خورد، 22 هفته می شد. روز 31 تیر، دانشگاه تعطیل میشد و نیمه ی شهریور هم کلاس ها شروع میشد. ما کم تر از یک ماه و نیم، تعطیلات تابستانه داشتیم. اگر در این 22 هفته می خواستی یک ساعت هم نیایی و مرخصی بگیری، باید علتی می آوردی(آیین نامه هم داشت). یا عروسی خودت بود یا فوت اقوام دست اوّل.تا ظهر پنج شنبه هم باید این جا می بودی. یعنی ما کلاسمان ساعت 11 تمام میشد اما تا ساعت 12 حقّ خروج از دانشگاه را نداشتیم. هرچه هم می خواستی باید از بیرون برایت تهیه می کردند. این که بروی وسط خیابان، ساندویچ و میوه و این ها هم بخری، نبود. اصلا کسی حقّ خروج نداشت. حتی اگر شب می خواستی یک ساعت به مهمانی بروی، می گفتند برای چه می خواهی بروی؟ مثلا اگر عروسی برادر و خواهرت بود می توانستی بروی. حالا عروسی پسر عمویت چه ضرورتی دارد که دانشگاه امام صادق(علیه السلام) را در این شرایط(در این تهاجم فرهنگی، در این فشار دشمن، در این جنگ و مبارزه و ...)، رها کنی و بروی. این طوری بود دانشگاه.

دوم خرداد آمد به هم ریخت

   دوم خرداد آمد به هم ریخت. مملکت را شلوغ کرد و دانشجوها را پررو کرد و گفت هرچه این ها بخواهند. آقای دکتر معین با معاونینش آمدند این جا گفتند دیگر آن سبو بشکست و آن پیمانه ریخت. این که بخواهید به دانشجو فشار بیاورید و این که بیرون نرو و این ها تمام شد؛ دانشجو آزاد است. قانون را شکستند و آن را تبدیل کردند به16/3 . یعنی سه هفته اش را جناب عالی می توانی[بدون هیچ دلیلی] نیایی. دیده ای؟ گاهی یک دانشجو می گوید هنوز یک هفته[از غیبت هایم] مانده؛ مثل این که ارث پدرش است؛ یک هفته مرخصیم دارد حرام می شود! این همه خرج می شود(سالی 30-20 میلیارد)، این همه اساتید می آیند. خیال می کند کارمند است که مرخصیش دارد می سوزد.

وضع فجیعی شده دانشگاه

   خیلی واقعا وضع فجیعی شده دانشگاه. تازه حالا همه چیز را هم که ما درست نمی دانیم؛ اگر بدانیم هم همه را نمی گوییم. تازه همین مقدارش هم با وضع فجیعی دارد حضور و غیاب می شود. ما شنیده ایم گاهی کلاس های دوساعته را ده دقیقه می آیند و می روند. آدم های مؤمن و متدیّن حضور می زنند؛ یعنی به دروغ می گویند ما این دو ساعت را کلاس بودیم. سر کلاس ها به موبایل جواب می دهند. این برادران دردمند و دغدغه مند هم هیچ اعتراضی نمی کنند! خوب، دانشگاه هم به فکر این است که جلوی این اشکالات و فطور و سستی ها و نقص ها و بدی ها و مفاسد را بگیرد. دانشگاه چه کار کرد؟ گفتند یک ذره دور و بر کار را جمع کنیم. این از هم گسیختگی در کلاس ها و بلبشو و دیرآمدن و زود رفتن و این ها را جلویش را بگیرند. حالا دارند بحث می کنند که چه طور این 16/3 (که یک قانون بیخودی هم هست) را به همان 16/1 قبلی برگردانند و بعد هم جلوی این بلبشوی کلاس ها و به دروغ، حاضری زدن ها را بگیرند. ولی من امیدوارم قبل از این که برای این کار، قانون و شدت و حدت به خرج بدهند، دانشجوها خودشان یک فکری برای این کار بکنند که این کار نشود. بد است. جلوی این روند فاسد گرفته بشود.

-        پهپاد: شاید توجیه بعضی کسانی که بعضی از کلاس ها را غیبت می کنند، نداشتن بار علمی زیادی برای آن ها باشد.

   بله. من خودم هم همین اشکال را کردم. در عین حال که یک عده ای(برخلاف تعهدی که داده اند در دانشگاه، تمام وقت درس بخوانند) دنبال کارهای دیگری می روند و بخشی از آن ها تخلف است، بخشی هم این است که چرا دانشجو احساس می کند از بعضی کلاس ها استفاده ای نمی کند. یا اشکال به استاد است؛ یا به درس است؛ یا به محتواست؛ یا به کیفیت تدریس است. ما واقعا [باید] سراغ آن هم برویم. من این را قبول دارم. یعنی اگر استادی مثل بعضی از اساتید باشد که اگر دانشجو کلاسش را نرود، ضرر می کند و عقب می افتد، خودش می رود. ما کلاس هایی را دیده ایم که دانشجو قبل از استاد می آید، ضبط هم می کند، یک بار می خواند بعد یک بار پیاده می کند. خوب، این ها ارزش دارد دیگر. ما باید ببینیم چه شده است که این طوری است. مشکلات خودمان را حل کنیم. این را من قبول دارم.

  پهپاد: اگر تبدیل 16/3 به 16/1 در هیئت رییسه ی دانشگاه تصویب شود، وزارت علوم ایراد نمی گیرد؟

 نه؛ وزارت علوم ایراد نمی گیرد. این ها اختیارات مال خود دانشگاه است. یعنی وزارت علوم گفته که دانشجو بیاید الکی برای دیگری حضور بزند؟ وزارت علوم گفته دانشجو سر کلاس با موبایل صحبت کند؟ وزارت علوم گفته دانشجو وسط کلاس سه ربع برود بیرون کارهایش را انجام بدهد و بعد بیاید داخل کلاس؟ حالا وزارت علوم از هم پاشیده و مثل خیلی از جاهای دیگر دولت، حساب و کتاب ندارد ولی قانونش که این نیست. همچین چیزی بعید است. آن ها هم یک جو عقل دارند. واقعا این قدر این "منکر" (بی نظمی ها)، در دانشگاه ما "معروف" شده که الآن به قول شما، اصلا خیال می کنیم که وزارت علوم بیاید جلویش را بگیرد؛ در حالی که همچین چیزی نیست. این کار کاملا قانونی است. ما کوتاه آمدیم؛ ما به هر دلیلی آن قانون 16/1 را اجرا نکردیم؛ در حالی که ما باید قانون را اجرا کنیم. البته قبول دارم که ما باید به اصلاح وضع بعضی از کلاس ها، تدریس، کیفیت و این ها هم برسیم

منبع:نشریه پهپاد

  • ۹۹/۰۹/۲۳
  • مدیر وبلاگ

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی